För att kunna sälja produkten innebandy krävs det ett namn, menar Tomas Eriksson.
Foto: Mikael Karlholm
Internationellt

IFF vill döpa innebandy till Floorball

ANNONS

Det internationella innebandyförbundet har lyft frågan att låta idrotten Innebandy gå under samma namn i världen, Floorball. Detta beroende på marknadsfördelar. - Det är ju klart svårare att bygga ett varumärke om det heter flera olika saker, säger Internationella Innebandyförbundets president Tomas Eriksson till innebandymagazinet.se.

På vilket sätt jobbar man för att få igenom detta namnförslag?
- Vi har gjort det på olika sätt. Namnfrågan har levt under ett antal år. Och tittar man på det så kan man bara ha ett brandname. Så på så sätt är detta inget nytt. Vi har gjort detta nu på två sätt. Dels har frågan lyfts på det Association meeting vi hade i Ostrava. Där gjorde vi en brainstorming och analyserade det lyfte fram fördelar och nackdelar. Sedan har vi även lyft frågan till EFT-länderna. Men det är viktigt att förstå att detta är inte något som i så fall skulle genomföras rakt av. Det är inte så att alla innebandyklubbar inte längre kommer att få heta ”innebandyklubb” exempelvis.

Varför vill man göra det?
- Därför att det finns ingen annan möjlighet och det handlar inte om vad jag eller någon annan i det internationella förbundet tycker. Vi har sagt så att från mötet i Ostrava till VM i Göteborg ska vi se på vad för möjligheter som finns, vad som är svagheterna och styrkorna. Och detta är alltså inget jag tycker utan det handlar om vad marknaden tycker, så som Studentiaden, IOC, Special Olympics och World Games. Det är svårt att sälja in en produkt som har 4-5 olika namn. Men detta är inget som skulle ske över en natt utan det är en lång process.

Så det är marknaden och inte ni som driver frågan?
- Jo det är ju vi i IFF som driver denna fråga för att det är vårt ansvar att bygga det internationella varumärket. Vi driver frågan men vi ska ha det här året på oss att analysera det. Vi kommer antagligen inte fatta ett beslut vid VM i Göteborg, men kanske ett inriktningsbeslut. Att man börjar marknadsföra exempelvis landslagens om Swiss Floorball Team, Finnish Floorball Team och så vidare.

Så det handlar först och främst om att resa frågan och öppna upp debatten?
- Det är precis vad det är frågan om. När folk söker efter oss på sociala medier, google eller vad de nu söker på. Vad ska de söka på då? Det är faktorer som spelar in. Sedan behöver man ju inte vara någon Einstein för att förstå att det är mycket svårare att göra en sådan här ändring i länder som Sverige, Finland eller Schweiz.

Det svenska förbundet har sagt att man ställer sig tveksamma tiill förslaget?
- Man ser ju direkt svårigheter när det hetat Innebandy eller Salibandy under en så lång tid. Men det jag menar är att vi måste våga lyfta frågan och ta debatten. Det är ju klart svårare att bygga ett varumärke om det heter flera olika saker. Det fungerar i andra sporter säger vissa då såsom fotboll. Men man kan inte jämföra det med fotboll, för där har det blivit inarbetat under en så pass lång tid.
Den här artikeln handlar om: