David Jansson avslöjar sin taktik för Innebandymagazinet. Ett bra samarbete med media är att föredra, enligt Gyllander.
Foto: Mikael Karholm

Mediatränaren: "Samarbeta med lokalpressen"

ANNONS

Lerum anordnade under gårdagskvällen ett föredrag med mediatränaren Peter Gyllander.

Peter Gyllander har många års erfarenhet från media i idrottsbranschen. Han har arbetat som kommentator i både tv och radio samt som kommunikationschef i ishockeyklubben Frölunda, som har över 100 000 gillare på Facebook, och nu är han mediatränare och föredragshållare. Igår höll han ett föredrag för spelare och ledare i allsvenska klubben Lerum.
– Det jag går igenom är ungefär det samma olika oavsett i vilken idrott och på vilken nivå man håller till För ett SHL-lag i ishockey är det förstås lättare att nå ut på riksnivå. För FBC Lerums del gäller det att hitta ett bra samarbete med lokalpressen, säger Peter till Lerums hemsida.

Klubbens assisterande tränare Peter Sallén har också teorier hur man kan utveckla ens varumärke inom innebandyn.
– Vill man stärka sitt eget varumärke måste man jobba med media. Den som varit bäst på att marknadsföra sig själv inom innebandyn är Niklas Jihde. Han var ju stor långt innan twitter fanns, men han ringde själv upp reportrar och skapade egna nyheter. Det gäller att hitta på något annat för att sticka ut och synas mer i media, säger han.