Pixbo Wallenstams målvakt Jon Hedlund tycker till i publikfrågan.
Foton: Per Wiklund

”Varje match blir mindre och mindre betydelsefull”

ANNONS

Publiksiffrorna har haft en negativ trend i inledningen av årets superligasäsong. Allra tuffast är det för Pixbo Wallenstam som i snitt bara lyckats locka 226 åskådare per match till Wallenstamhallen.

Efter fem spelade omgångar ligger årets publiksnitt i herrarnas SSL på 748 åskådare per match. Det är en försämring med 151 jämfört med 899 som var snittsiffran efter lika många omgångar i fjol. 12 av 14 lag har ett sämre publikfacit än förra säsongen.

Sämst i publikligan är Pixbo Wallenstam, och det med tydlig marginal. 229 åskådare var vad man lyckades locka till hemmapremiären mot Dalen, följt av 223 mot Thorengruppen.
- Jag tycker faktiskt det till stor del är förvånande att vi inte kan locka fler till innebandyarenorna. Med tanke på att vi är Sveriges andra eller tredje största sport sett till antalet utövare så borde det finnas underlag för fler åskådare än vad vi ser idag. Det är såklart tråkigt för oss spelare och oroande för sporten att vi publiken inte är större, säger Pixbomålvakten Jon Hedlund till Innebandymagazinet.

Hedlund ser flera anledningar till de minskande siffrorna. En del är att man utökat antalet omgångar i superligan.
- Jag tror att det finns en stor risk i att gå samma väg som ishockeyn med allt fler omgångar. Varje match blir mindre och mindre betydelsefull och då minskar också intresset från publiken. När det gäller underhållningsvärdet så på spelet så tycker jag personligen att det har blivit bättre jämfört med för några år sedan då det var ett ännu mer statiskt spel. Det är fler lag idag som försöker spela en konstruktiv och offensiv innebandy och som bjuder upp till bra matcher så där tror jag inte förklaringen till de minskande publiksiffrorna ligger. Sen kan spelet absolut bli bättre, speciellt med en högre, mer internationell bedömningsnivå från domarna, som bjuder in till mer kamp och mindre avbrott i spelet.

Pixbokeepern efterlyser mer jobb med arrangemangen för att öka publiksiffrorna.
- Det är få SSL-arrangemang som håller den klass som jag tycker man borde kunna kräva av världens bästa liga. Ta bara en sådan sak som repriser i arenan. Ett fåtal klubbar kan ordna detta, och då oftast bara på utvalda matcher. Det är en relativt enkel lösning som höjer känslan på arrangemanget oerhört mycket i en så snabb sport.

- Sen är det såklart svårt att jobba med publiktillströmningen i en så ung sport som innebandy. Det finns inte samma inarbetade kultur som i exempelvis ishockey och fotboll. Det tar tid att bygga den typen av intresse och ett visst mått av tålamod tror jag krävs. Vi kommer inte att helt plötsligt ha ett publiksnitt i klass med SHL bara för att vi skapar bättre arrangemang. Men självklart måste förbundet, ligan och klubbarna tänka till angående vad man gör fel idag när siffrorna går i fel riktning.

Pixbos publiksnitt senaste 10 åren
2016/17: 226 (just nu)
2015/16: 562
2014/15: 1 103
2013/14: 531
2012/13: 577
2011/12: 1 390
2010/11: 910
2009/10: 1 302
2008/09: 1 301
2007/08: 1 751