Räkna med drag på läktarna under kvällens derby!
Foto: Innebandymagazinet

Utsåld hall väntar i derbyt

ANNONS

Inför det heta Västkustderbyt mot Warberg idag blir det lapp på luckan för Pixbo – detta tack vare en ny strategi i marknadsföringen.

Samtidigt som man toppar tabellen sportslig i superligan, så ligger man sist när det kommer till publik. Man snittar hittills 464 åskådare per match, och varvar spel i ordinarie arenan Wallenstamhallen med spel i den något större Lisebergshallen. Kvällens match spelas i den sistnämnda hallen, och Peter Runnestig, före detta spelare i Pixbo och nu verksam i klubbens marknadsföringsgrupp, berättar att man använt en ny strategi för att fylla hallen.
- Det har varit utsålt mer eller mindre ett tag tillbaka. Vi arrangerar exemplevis ett arrangörsnätverk innan match, med sponsorer från både Mölnlycke och Stor-Göteborg. Det kommer komma runt 120 personer och lyssna, säger han till Innebandymagazinet.

- Sen har vi också gått ut till många ungdomsföreningar från Göteborgsområdet. Våra lag spelar mot hundratal andra varje vecka, och där når vi ut!

Men att Pixbo har haft svårt att flörta göteborgarna under säsongen är ingen hemlighet. Peter Runnestig har en teori som går hand i hand med vad Niklas Jihde uttryckte i en intervju med Innebandymagazinet.
- Det är ju en intressant fråga. Men det är väl inte bara problem för Göteborgsinnebandyn utan för sporten som helhet. Även andra idrotter har samma problem. Tydligen är inte produkten tillräckligt lockande. De två för tillfället bästa lagen i världen spelar varje vecka i Wallenstamhallen, men vi kan ändå inte få fullt hus alla gånger. Men vi jobbar för fullt med detta, och konceptet vi kör mot Warberg verkar ju vara lyckat – det kommer kanske återkomma!